Проектна діяльність – одна з
найперспективніших складових освітнього процесу, тому що створює умови творчого
саморозвитку та самореалізації учнів, формує всі необхідні життєві компетенції,
які на Раді Європи були визначені як основні в ХХІ столітті:
полікультурні, мовленнєві, інформаційні, політичні та
соціальні. Самостійне здобування знань,
систематизація їх, можливість орієнтуватися в інформаційному просторі, бачити
проблему і приймати рішення відбувається саме через метод проекту.
Проект –
сукупність певних дій, документів, текстів для створення реального об’єкта,
предмета, створення різного роду теоретичного продукту.
Основою методу проектів є розвиток
критичного мислення, пізнавальних навичок учнів, умінь самостійно конструювати
свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі. Цей метод завжди
зорієнтований на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну, групову,
яку вони виконують протягом певного відрізка часу. Цей підхід органічно
поєднується з груповим (cooperative learning) підходом до навчання. Метод
проектів завжди припускає розв’язування деякої проблеми, яка передбачає, з
одного боку, використання різноманітних методів, засобів навчання, а з іншого –
інтегрування знань, умінь із різних галузей науки, техніки, технології, творчих
галузей. Результати виконаних проектів повинні бути “відчутними”, тобто, якщо
це теоретична проблема, то конкретне її розв’язання, якщо практична –
конкретний результат, готовий до впровадження.
Проект —
це метод навчання. Він може застосовуватись як на уроках, так і в позакласній
роботі, орієнтований на досягнення цілей самих учнів, тому неповторний; формує
значну кількість навчальних і життєвих компетентностей, тому є ефективним;
формує досвід, тому незамінний.
Проект (проектування)
— це зміст навчання та виховання. Найбільш сучасні сфери людської діяльності
базуються на проектуванні. Тому проектування може бути основою професійних
спецкурсів.
Проект —
це форма організації навчально-виховного процесу. Проектна діяльність може
стати альтернативою класно-урочного навчання. А майбутнє за балансом
альтернатив.
Проект —
це особлива форма філософії освіти. Філософія мети та діяльності, результатів і
досягнень, вона прийнятна для школи сьогодення, тому що дозволяє поєднати
ціннісно-змістовні основи культури та процес діяльнісної
соціалізації.Організація проектної діяльності учнів довела, що проектування —
комплексна діяльність,якій властиві:
• ознаки автодидактики
(учасники проектування ніби автоматично, без спеціально означеної дидактичної
задачі з боку організаторів засвоюють нові поняття, нові уявлення про різні
сфери життя, про виробничі, особисті, соціально-політичні відносини між людьми,
нове розуміння змісту тих змін, яких вимагає життя;
• участь у проектній
діяльності ставить дітей і дорослих у позицію господаря життя, тобто
проектування виступає як принципово інша суб’єктна, а не об’єктна форма участі
в соціальній діяльності;
• проектування — це
специфічний індивідуально-творчий процес, який вимагає від кожного оригінальних
нових рішень і в той же час це процес колективної творчості.
Таким чином, проектування може стати засобом соціального й
інтелектуально-творчого саморозвитку всіх суб’єктів освіти (учнів, учителів,
батьків), а в більш вузькому розумінні — засобом розвитку проектних здібностей.
Робота над проблемною темою викликала необхідність вивчення національного й міжнародного
передового досвіду, створення матеріально-технічної бази (комп’ютерні класи,
підключення до мережі Інтернет тощо), загального оновлення змісту освіти.
Для успішної реалізації виховного проекту потрібні такі умови:
• наявність значущої у творчому, дослідницькому плані проблеми;
• уміння вчителя ставити ключові та тематичні запитання;
• практична значущість очікуваних результатів (публікація, постер, альманах
тощо);
• самостійна робота учнів на уроці або поза уроком;
• структурування змістовної частини проекту (етапи, завдання, розподіл ролей
тощо);
• використання дослідницьких методів;
• застосування комп’ютерних технологій (для пошуку інформації, спілкування з
іншими учасниками проекту, створення кінцевого продукту проекту).
Механізм реалізації проектної технології складається з п’яти основних
компонентів.
Перша складова — організація стимулюючого енерго-інформаційного простору
(предметного, соціокультурного, освітнього), для розвитку потенціальних
можливостей дитини, його внутрішнього світу.
Друга складова — організація різноманітних видів діяльності як умова
самореалізації кожного учня: соціально-комунікативної, суспільно-корисної,
ігрової, фізично-оздоровчої, навчально-пізнавальної, науково-дослідницької,
художньо-естетичної, туристсько-краєзнавчої, науково-технічної,
декоративно-прикладної, еколого-натуралістичної.
Третя складова — організація продуктивного спілкування як умови соціального
розвитку учнів, формування позитивної «Я–концепції». Навчити учнів
спілкуватись, культурі діалогу — копітка та трудомістка діяльність, успіху якої
сприяють перш за все інтерактивні форми роботи, тобто ті форми та методи, які
забезпечують продуктивну реалізацію проектної технології.
Четверта складова — психолого-педагогічна підтримка вирішення учнями своїх
проблем, допомога їм у самопізнанні, самооцінці, самовизначенні та
самоактуалізації. Ця складова потребує системного підходу.
Остання (п’ята) складова — підвищення професійної майстерності, проективної
культури педагогічних кадрів. Основною рушійною силою в реалізації кожного
проекту є вчитель, який усвідомлює свою соціальну відповідальність, постійно
турбується за своє особистісне та професіональне зростання. З метою досягнення
позитивних результатів з утілення методу проектів педколективу необхідно пройти
багаторівневу систему підготовки:
• інформаційно-теоретичну;
• організаційно-практичну із закріпленням та апробацією теоретичних знань на
практиці;
• рефлексивну із самостійною роботою вчителів з переосмислення та творчого
аналізу своєї діяльності;
• корекційну, яка спрямована на поповнення знань і практичних навичок учителів
для подолання наявних труднощів;
• методологічну, яка передбачає підготовку педагогів-тренерів, які можуть учити
інших, створювати свої майстер-класи.
Проектна діяльність у виховній роботі є:
• шляхом розвитку творчого потенціалу особистості та її самореалізації;
• середовищем, яке розвиває, формує соціальні вміння, навички та сприяє процесу
набуття життєвого досвіду;
• засобом перевірки відповідності особистого досвіду потребам особистісної
активної ролі в суспільстві;
• творчим звітом про рівень лідерської компетентності.
Упровадження проектної технології у практику виховної роботи було визначено як
пріоритетний в організації виховної роботи школи в цілому, так і в діяльності кожного
класного колективу.
Матеріал викристано з http://ukped.com/skarbnichka/396.html
Немає коментарів:
Дописати коментар